Fietsersbond Nieuwegein: waarom een knip in de Batauweg echt nodig is

Het CDA in Nieuwegein denkt dat het aanpassen van de bushaltes op de Batauweg voldoende helpt om de problemen op die weg op te lossen. De Fietsersbond in Nieuwegein denkt daar anders over. Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein: ‘Op basis van de ongevallen- en snelheidscijfers zien we waarom knippen in wijkwegen echt nodig is.’

Het CDA Nieuwegein heeft onlangs schriftelijke vragen gesteld aan het college over de knip en het aanpassen van de bushaltes De Baten in de Batauweg. Wegerif:  ‘Als Fietsersbond houden we al jaren de ongevallencijfers in Nieuwegein in de gaten. Wat we zien is dat op wijkwegen zoals de Batauweg en de Diepenbrocklaan – Zwanenburgstraat – Sluyterslaan de ongevallencijfers structureel hoog zijn en dat snelheidslimieten veelvuldig overtreden worden. Dit is goed te zien op de CROSS-snelheden/ongevallenkaart. Beide wegtrajecten zijn rood gekleurd op de kaart en staan ook in de top-10 van gevaarlijkste trajecten in Nieuwegein.’

Op deze kaart zijn de meest onveilige straten van Nieuwegein afgebeeld. Op de rode en oranje straten gebeuren de meeste ongevallen; op de rode overtreden veel weggebruikers de snelheidslimieten.

Aanpassen bushaltes niet nieuw
‘Wie even terugkijkt op Google Streetview kan zien dat het idee om de bus te laten stoppen op de rijbaan niet nieuw is: de bushaltes op de Diepenbrocklaan zijn al ruim acht jaar geleden aangepast. Al die tijd stopt de bus al op de rijbaan. Dat is vast gunstig voor de rijtijd van de bus. Helaas helpt het niet voor de veiligheid op deze wijkweg: nog steeds gebeuren er veel ongelukken op de wijkweg Diepenbrocklaan- Zwanenburgstraat-Sluyterslaan. Het traject staat zelfs op plek vier in de top-tien van onveilige wegen (de Batauweg op zeven, de Noordstedeweg bij de kruising met de Herenstraat op plek twee). Er was zelfs een dodelijk ongeval vlakbij de bushalte op de Diepenbrocklaan.’ Dit is te zien op de STAR-ongevallenkaart hieronder:

Kaart van de ongevallen in Nieuwegein tussen 2018 – 2023. Groen zijn ongevallen met uitsluitend materiële schade; rood zijn ongevallen met letsel; zwart zijn dodelijke ongevallen. De kaart is bijgewerkt tot en met juni 2022.

Stadsautowegen zijn veiliger dan wijkwegen
Wat in één oogopslag ook te zien is op de STAR- en de CROSS-kaarten: op de wijkwegen zijn veel meer ongevallen dan op de stadsautowegen zoals de A. C. Verhoefweg. Dat komt doordat op de wijkwegen:

  • er grote snelheidsverschillen zijn tussen de verschillende verkeersdeelnemers;
  • motorvoertuigen de weg delen met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, voetgangers en scootmobielers;
  • de autointensiteiten erg hoog zijn (rond de 10.000 mototvoertuigen per etmaal) voor een weg waar gemengd verkeer is;
  • de snelheidslimieten veelvuldig overtreden worden.

Dit verschijnsel zie je ook terug op de Nederlandse autosnelwegen. Daar gebeuren relatief weinig dodelijke ongevallen ten opzichte van provinciale wegen en vijftig-kilometerwegen in de stad.

Doorgaan met knippen in wijkwegen
De Fietsersbond vindt het niet verstandig om het knippen in wijkwegen te stoppen. ‘Het is juist andersom’ aldus Wegerif. ‘Het is zonde van het (gemeenschaps)geld om de bushaltes De Baten aan te passen. Want door de Batauweg bij de Nedereindseweg te knippen -waar een meerderheid van de deelnemers aan de enquête voor koos- is er ter hoogte van die haltes straks nauwelijks nog autoverkeer. Op naar een veilige Batauweg, en daarna door naar veiligheid op àlle Nieuwegeinse wijkwegen!’

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk